Zezwolenie na usunięcie drzew i krzewów
Ogólny opis
Zgodnie z obowiązującymi przepisami ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody, usunięcie drzewa lub krzewu z terenu nieruchomości wymaga uzyskania zezwolenia wydawanego przez:
- wójta/burmistrza/prezydenta miasta lub
- wojewódzkiego konserwatora zabytków – w przypadku zamiaru usunięcia drzewa lub krzewu z terenu nieruchomości wpisanej do rejestru zabytków.
Podstawa prawna
Art. 83 ust. 1, art. 83a ust. 1, art. 83b ust. 1 i art. 84–87 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz.U. 2021 poz. 1098 z późn. zm.).
Wymagane dokumenty
- Imię, nazwisko i adres albo nazwę i siedzibę posiadacza i właściciela nieruchomości.
- Oświadczenie o posiadanym tytule prawnym władania nieruchomością (wymóg ten nie dotyczy wniosku składanego przez właściciela urządzeń, który składa oświadczenie o prawie własności urządzeń o których mowa w art. 49 § 1 Kodeksu cywilnego).
- Nazwę gatunku drzewa lub krzewu.
- Obwód pnia drzewa mierzonego na wysokości 130 cm (jeżeli na tej wysokości drzewo posiada kilka pni – podaje się obwód każdego z pni), a w przypadku krzewów – wielkość powierzchni, z której planuje się ich usunięcie.
- Miejsce, przyczynę i termin zamierzonego usunięcia drzewa lub krzewu.
- Wskazanie czy usunięcie związane jest z prowadzoną działalnością gospodarczą.
- Rysunek, mapę lub wykonany przez uprawnionego projektanta projekt zagospodarowania działki (w przypadku planowanej inwestycji, wymagającej takiego projektu), określające usytuowanie drzewa lub krzewu w stosunku do granic nieruchomości i obiektów budowlanych istniejących lub projektowanych na tej nieruchomości.
- Zgodę właściciela nieruchomości (jeśli jest wymagana) lub oświadczenie o udostępnieniu informacji, o której mowa w art. 83 ust. 4 ustawy o ochronie przyrody.
- Projekt planu nasadzeń zastępczych bądź przesadzeń drzew i krzewów (jeśli są planowane) wraz z informacją o liczbie, gatunku lub odmianie drzew/krzewów oraz miejscu i planowanym terminie ich wykonania.
- Decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach albo postanowienie w sprawie uzgodnienia warunków realizacji przedsięwzięcia w zakresie oddziaływania na obszar Natura 2000, w przypadku realizacji przedsięwzięcia, dla którego wymagane jest ich uzyskanie zgodnie z ustawą z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, oraz postanowienie uzgadniające wydawane przez właściwego regionalnego dyrektora ochrony środowiska w ramach ponownej oceny oddziaływania na środowisko (jeżeli jest wymagana lub została przeprowadzona na wniosek realizującego przedsięwzięcie).
- Zezwolenie w stosunku do gatunków chronionych na czynności podlegające zakazom określonym w art. 51 oraz w art. 52 ustawy o ochronie przyrody (jeżeli zostało wydane
Wymagane dokumenty
Wniosek o wydanie zezwolenia na usunięcie drzewa lub krzewu – stosowny formularz do ewentualnego wykorzystania załączony został poniżej – składa posiadacz nieruchomości bądź właściciel urządzeń, o których mowa w art. 49 § 1 Kodeksu cywilnego (jeżeli drzewa lub krzewy zagrażają funkcjonowaniu tych urządzeń). Jeżeli wnioskodawca nie jest właścicielem nieruchomości – do wniosku dołącza się zgodę jej właściciela. Zgoda właściciela nie jest wymagana również w przypadku wniosku składanego przez: spółdzielnię mieszkaniową, zarząd wspólnoty mieszkaniowej, zarządcę nieruchomości będącej własnością Skarbu Państwa, użytkownika wieczystego lub posiadacza nieruchomości o nieuregulowanym stanie prawnym.
Sposób dostarczania dokumentów
- Formularz w formacie pdf jest dostępny w dolnej części ekranu.
- Wymagane dokumenty należy dostarczyć do urzędu na jeden z poniższych sposobów:
- Przesłać pocztą tradycyjną (dla celów dowodowych zaleca się przesłanie listem poleconym).
- Złożyć bezpośrednio w urzędzie w godzinach jego pracy.
- W przypadku braków formalnych w dostarczonych dokumentach Wnioskodawca zostanie pisemnie wezwany do ich uzupełnienia w terminie nie krótszym niż 7 dni.
Opłaty
Zgodnie z art. 4 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz.U. 2021 poz. 1923 z późn. zm.) oraz załącznika do tej ustawy – część III, ust. 44, kolumna 4, pkt 6 wydanie decyzji w sprawie usunięcia drzew i krzewów zwolnione jest z opłaty skarbowej. Kwestię opłat za usuwane drzewa regulują art. 84-87 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz.U. 2021 poz. 1098 z późn. zm.).
Terminy i sposób załatwienia sprawy
Zezwolenie wydaje się w formie decyzji administracyjnej, po przeprowadzeniu oględzin w terenie przez pracowników Wydziału Ochrony Środowiska i Rolnictwa, z udziałem wnioskodawcy, w terminie przewidzianym w ustawie Kodeks postępowania administracyjnego.
Tryb odwoławczy
Od decyzji służy prawo odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego, w terminie 14 dni od daty doręczenia decyzji. Odwołanie wnosi się za pośrednictwem organu, który wydał decyzję stanowiącą przedmiot zaskarżenia (Burmistrz Miasta Cieszyna, ul. Rynek 1, 43-400 Cieszyn).
Przetwarzanie danych osobowych
- Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest: Burmistrz Miasta Cieszyna, Rynek 1, 43-400 Cieszyn, tel. 33 4794200, e-mail: urzad@um.cieszyn.pl;
- Dane kontaktowe inspektora ochrony danych: Urząd Miejski w Cieszynie, Rynek 1, 43-400 Cieszyn, e-mail: iod@um.cieszyn.pl;
- Pani/Pana dane osobowe przetwarzane będą w zależności od realizowanej usługi na podstawie:
- art. 6 ust. 1 lit. c) Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz. Urz. UE L 119 z 4.05.2016, str.1), zwanego dalej „rozporządzeniem 2016/679” - przetwarzanie jest niezbędne do wypełniania obowiązku prawnego ciążącego na administratorze;
- art. 6 ust. 1 lit. e) rozporządzenia 2016/679 – przetwarzanie jest niezbędne do wykonania zadania realizowanego w interesie publicznym lub w ramach sprawowania władzy publicznej powierzonej administratorowi; w związku z przepisami wymienionymi w opisie „Karta usługi” w części „Podstawa prawna” w celu załatwienia danej sprawy.
- Pani/Pana dane osobowe mogą być przekazane wyłączenie podmiotom, które uprawnione są do ich otrzymania przepisami prawa. Ponadto mogą być one ujawnione podmiotom, z którymi Burmistrz Miasta Cieszyna zawarł umowę na świadczenie usług: serwisowych dla systemów informatycznych wykorzystywanych przy ich przetwarzaniu lub innych, do których realizacji niezbędny jest dostęp do danego zakresu danych.
- Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane przez okres niezbędny do realizacji celu przetwarzania, a następnie przez okres ustalony na podstawie:
- ustawy z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach;
- rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 stycznia 2011 r. w sprawie instrukcji kancelaryjnej, jednolitych rzeczowych wykazów akt oraz instrukcji w sprawie organizacji i zakresu działania archiwów zakładowych (Dz. U. z 2011 r., nr 14, poz. 67);
- innego szczególnego przepisu prawa, regulaminu w tym wymienionego w części „Podstawa prawna”.
- Posiada Pani/Pan prawo do:
- dostępu do swoich danych osobowych;
- sprostowania swoich danych osobowych;
- usunięcia danych osobowych;
- ograniczenia przetwarzania danych osobowych;
- przenoszenia danych;
- wniesienie sprzeciwu wobec przetwarzania;
- wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (na adres: Urząd Ochrony Danych Osobowych, ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa), gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych dotyczących Pani/Pana danych narusza przepisy rozporządzenia 2016/679.
- Podkreślić jednak należy, że niektóre prawa, o których mowa wyżej mogą nie mieć zastosowania lub mogą być ograniczone na podstawie rozporządzenia 2016/679 lub przepisów szczególnych.
- Jeżeli przetwarzanie jest wymogiem ustawowym, jest Pani/Pan zobowiązana do ich podania, a konsekwencją niepodania danych osobowych będzie skutkować wezwaniem do ich uzupełnienia lub pozostawieniem wniosku bez rozpoznania.
- Pani/Pana dane nie będą wykorzystywane do zautomatyzowanego podejmowania decyzji, w tym profilowania, o którym mowa w art. 22 ust. 1 i 4 rozporządzenia 2016/679.