Wydanie decyzji o zmianie imienia lub nazwiska
Podstawa prawna
Ustawa z dnia 17.10.2008 r. o zmianie imienia i nazwiska (Dz.U. 2021 poz. 1988 z późn. zm)
Wymagane dokumenty
- Wniosek o zmianę imienia i nazwiska,
- Oświadczenie, że w tej samej sprawie nie złożono wniosku wcześniej do innego kierownika Urzędu Stanu Cywilnego lub nie została wydana już decyzja odmowna,
- Wskazanie kierownika USC gdzie został sporządzony akt urodzenia, *
- Wskazanie kierownika USC gdzie został sporządzony akt małżeństwa, *
- Wskazanie kierownika USC gdzie został sporządzony akt urodzenia dziecka, *
- Postanowienie sądu o pozbawieniu władzy rodzicielskiej rodzica, który nie jest wnioskodawcą, *
- Orzeczenie sądu pozwalające opiekunowi na wystąpienie z wnioskiem o zmianę imienia i nazwiska, *
- Inne dokumenty mogące mieć wpływ na rozstrzygnięcie. *
Opłaty
Decyzja o zmianie imienia lub nazwiska - 37,00 zł.
Tryb odwoławczy
Odwołanie do Wojewody Śląskiego za pośrednictwem kierownika Urzędu Stanu Cywilnego w terminie 14 dni od daty doręczenia decyzji odmownej.
Uwagi
Wniosek składa się do wybranego kierownika urzędu stanu cywilnego. Wniosek musi zawierać nr PESEL. Wniosek o zmianę imienia i (lub) nazwiska podlega uwzględnieniu, jeżeli jest uzasadniony ważnymi względami. Wnioskodawca nosi imię i (lub) nazwisko ośmieszające albo nielicujące z godnością człowieka, nazwisko posiadające formę imienia, pragnie zmienić swoje nazwisko na nazwisko które używa, lub powraca do nazwiska, które zostało zmienione.
Osoby zamieszkałe poza granicami kraju mogą złożyć za pośrednictwem konsula Rzeczypospolitej Polskiej wniosek o zmianę imienia lub nazwiska, wskazując kierownika urzędu stanu cywilnego, któremu wniosek ma być przekazany.
Wniosek może być złożony korespondencyjnie jeżeli podpis wnioskodawcy został notarialnie poświadczony.
Na zmianę imienia, nazwiska dziecka zgodę wyrażają oboje rodzice, dziecko mające 13 lat również wyraża zgodę na zmianę.
Stanowisko odpowiedzialne za wykonanie czynności
Urząd Stanu Cywilnego w Cieszynie
Przetwarzanie danych osobowych
- Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest: Burmistrz Miasta Cieszyna, Rynek 1, 43-400 Cieszyn, tel. 33 4794200, e-mail: urzad@um.cieszyn.pl;
- Dane kontaktowe inspektora ochrony danych: Urząd Miejski w Cieszynie, Rynek 1, 43-400 Cieszyn, e-mail: iod@um.cieszyn.pl;
- Pani/Pana dane osobowe przetwarzane będą w zależności od realizowanej usługi na podstawie:
- art. 6 ust. 1 lit. c) Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz. Urz. UE L 119 z 4.05.2016, str.1), zwanego dalej „rozporządzeniem 2016/679” - przetwarzanie jest niezbędne do wypełniania obowiązku prawnego ciążącego na administratorze;
- art. 6 ust. 1 lit. e) rozporządzenia 2016/679 – przetwarzanie jest niezbędne do wykonania zadania realizowanego w interesie publicznym lub w ramach sprawowania władzy publicznej powierzonej administratorowi; w związku z przepisami wymienionymi w opisie „Karta usługi” w części „Podstawa prawna” w celu załatwienia danej sprawy.
- Pani/Pana dane osobowe mogą być przekazane wyłączenie podmiotom, które uprawnione są do ich otrzymania przepisami prawa. Ponadto mogą być one ujawnione podmiotom, z którymi Burmistrz Miasta Cieszyna zawarł umowę na świadczenie usług: serwisowych dla systemów informatycznych wykorzystywanych przy ich przetwarzaniu lub innych, do których realizacji niezbędny jest dostęp do danego zakresu danych.
- Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane przez okres niezbędny do realizacji celu przetwarzania, a następnie przez okres ustalony na podstawie:
- ustawy z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach;
- rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 stycznia 2011 r. w sprawie instrukcji kancelaryjnej, jednolitych rzeczowych wykazów akt oraz instrukcji w sprawie organizacji i zakresu działania archiwów zakładowych (Dz. U. z 2011 r., nr 14, poz. 67);
- innego szczególnego przepisu prawa, regulaminu w tym wymienionego w części „Podstawa prawna”.
- Posiada Pani/Pan prawo do:
- dostępu do swoich danych osobowych;
- sprostowania swoich danych osobowych;
- usunięcia danych osobowych;
- ograniczenia przetwarzania danych osobowych;
- przenoszenia danych;
- wniesienie sprzeciwu wobec przetwarzania;
- wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (na adres: Urząd Ochrony Danych Osobowych, ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa), gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych dotyczących Pani/Pana danych narusza przepisy rozporządzenia 2016/679.
- Podkreślić jednak należy, że niektóre prawa, o których mowa wyżej mogą nie mieć zastosowania lub mogą być ograniczone na podstawie rozporządzenia 2016/679 lub przepisów szczególnych.
- Jeżeli przetwarzanie jest wymogiem ustawowym, jest Pani/Pan zobowiązana do ich podania, a konsekwencją niepodania danych osobowych będzie skutkować wezwaniem do ich uzupełnienia lub pozostawieniem wniosku bez rozpoznania.
- Pani/Pana dane nie będą wykorzystywane do zautomatyzowanego podejmowania decyzji, w tym profilowania, o którym mowa w art. 22 ust. 1 i 4 rozporządzenia 2016/679.